Най-безопасното място в самолета

Най-безопасното място в самолета
Снимка: Papas Dos
11 Септември 2018

Time Magazine са анализирали данни за самолетни катастрофи над 15 години, за да разберат къде е най-безопасното място за пътуване в самолет. Проучването им е установило, че средните седалки в задната част на самолета са най-сигурни. 

Седалките до пътеката в средната част на самолета са с най-голям шанс за  фатален край при катастрофа - опасността при тях е 44%.
Проучване на университета в Гринуич през 2008 г. е установило, че за да се увеличи шансът за оцеляване още повече, пътниците трябва да седнат възможно най-близо до някой от изходите.

А знаете ли, че:

* Повечето самолети зареждат точно толкова, колкото е маршрутът им.
За съжаление, икономиите в авиокомпаниите налагат да се прилагат някои рискови практики. 

* Повечето самолети могат да кацнат без проблем и само с един двигател.
Пилотите спазват някои правила при комуникацията с пътниците. Дори и да възникне проблем в един от двигателите, вие със сигурност няма да разберете.

* Няма такова нещо като кацане на вода.
В съвременната пътническа авиация няма такова понятие като приводняване на огромен лайнер с пътници. Подобно кацане си е чист разрушителен сблъсък в океана.

* Затъмнената светлина в самолета е подготовка към евакуация.
Ако ви помолят да вдигнете щорите, това е за улеснение на стюардесите, които ще искат да имат видимост в случай на спешност, за да преценят коя страна е подходяща за евакуация. Когато самолетът се приземява през нощта се включва бледо осветление, което също да подготви пътниците към евентуална евакуация. Очите ви свикват с тъмнината, за да виждате по-добре извън самолета.

* Може да отключите тоалетната отвън.
Механизмът за заключване на вратата на тоалетната от външната страна като правило е скрит зад табелката „забранено пушенето”. Необходимо е просто да вдигнете табелката и да разместите болта, за да отворите вратата.

* Знаете ли, че вдишвате въздух от двигателя?
Въздухът, който дишате в самолета, е сгъстен въздух от двигателя. Голяма част (от 25% – 50%) се издухва навън, а с останалата част дишат пътниците. Не звучи много приятно, но ако погледнем от техническа гледна точка, се получава така, че вие дишате въздух от компресора на двигателя, а не от самия двигател. В сайта на компанията Боинг е обяснено, че въздухът, преминавайки през компресора на двигателя, се затопля, а след това се отправя към кабината, вече годен за дишане. Основния поток на въздуха във всеки самолет е отпред-назад. В този смисъл, ако искате да вдишвате възможно най-свеж въздух или пък да не ви е прекалено топло, седнете възможно най-напред. Самолетите са най-топли в опашката.

* Капитанът може да ви арестува по време на полет!
Когато вратата на самолета се затвори, капитанът има неограничени пълномощия. Той може да арестува пътник, да глоби и даже да приеме последното желание на умиращ човек. Разбира се, той няма пълно юридическо право да арестува някого, но може да ограничи вашата свобода на борда на самолета и да ви предаде в ръцете на властите след приземяване.

* Могат да ви преместят в първа класа след излитане.
Стюардесите могат да ви преместят в бизнес класа, след като вратите на самолета се затворят. Разбира се, това не се случва често, защото понякога им е необходимо да дават отчет за такива събития и причини. Но все пак хората, платили за икономична класа, понякога летят в първа класа. Най-често това са добре облечени, симпатични хора или бременни жени.

* Пилотите могат да заспят по време на полета.
Истината е, че повечето пилоти са изтощени. Тяхната работа им налага да бъдат дежурни по 16 часа без прекъсване – особено на тези, които летят през океана. Това е много повече от времето, през което шофира международен шофьор на камион. И за разлика от тях, които могат да спрат на следващото капанче, пилотите на самолети не могат да отбият в най-близкия облак….

Около 43 – 54 % от пилотите, работещи във Великобритания, Норвегия и Швеция, признават, че са заспивали по време на управление на пътнически самолет. Пилотите, участващи в запитване по темата, признали, че са заспивали неволно, тоест не по време на регламентираната почивка.

* Хората крадат спасителни жилетки.
Понякога пътниците крадат спасителни жилетки, разположени срещу или под седалките. Те взимат жилетките в качеството си на сувенир, макар това да се явява сериозно нарушение. През деня наличността на спасителни жилетки не се проверява преди всеки полет. Затова преди полета е необходимо да проверяваме самостоятелно дали имаме спасителни жилетки и в случай на липса на такива да съобщим за това на стюардесата.

* Маската ще ви осигури само 15 минути кислород.
Кислородните маски осигуряват едва 15 минути кислород, но това време е достатъчно за пилота да приземи самолета на необходимата височина, на която може да дишате нормално. Когато маските падат, пилотът снижава самолета толкова, колкото е възможно и търси най-близкото летище за приземяване. Търсенето на височина, на която може да се диша относително нормално, заема не повече  от 10 до 20 минути, в зависимост от тази височина, на която се намира летателният апарат в момента на разхерметизацията.

* Не трябва дори да се докосвате до водата в самолета.
Никога не пийте вода в самолета, ако тя не е от бутилка. По-добре даже не я пипайте. Почистването на тоалетната и пълненето на бутилките с чиста вода практически е едно до друго, а понякога и двете дейности се извършват от един служител. Кафето и чаят в самолетите също се прави от тази вода. Процесът на попълване на водните запаси може да се различава в авиокомпаниите, но едно изследване проведено от Wall Street Journal ни кара да сме бдителни. През 2002 година били взети образци на вода в 14 различни полета и се оказало, че нивото на бактерии в десетки, а понякога и в стотици пъти превишава установената норма.

* Двамата пилоти получават различна храна.
В някои авиокомпании на пилотите се сервира различна храна, която те не могат да разделят помежду си. Това се прави в случай, че възникне хранително отравяне, а така поне единият ще остане в състояние да управлява машината.

* Практически няма най-безопасно място в самолета - това споделя специалистът по безопасност на авиацията и пенсиониран авио капитан Джон Нанс. При едни инциденти, всички стоящи най-отзад са мъртви, в следващ инцидент, обаче, това се случва с тези, които стоят отпред.

* Опасна ли е турбуленцията?
Истината е, че пилотите не разбират защо хората толкова много се страхуват от турбуленцията. Факт е, че навлизайки в такова състояние, не може да се случи почти нищо – турбуленцията не е в състояние да предизвика катастрофа. Пилотите я избягват не защото е опасна, а просто защото е неприятна.

* Дали бебето, пътуващо в скута ви, е в безопасност?
Това е изключително опасно. Ако има съпротивление или се случи най-лошото – самолетът започне да пада, съществува голям шанс вашето бебе да се превърне в летящ снаряд.

* За твърдото кацане при лоши условия!
Когато самолетът каца прекалено твърдо при лоши метеорологични условия, това не е заради липсата на умения на пилота – това се прави умишлено. Ако пистата е покрита с вода, самолетът трябва да кацне с по-силен натиск върху земята, за да се пробие водният слой и така да се предотврати аквапланинг.


Източник: www.lifehack.bg

Прочетете още