Музиката в колата ни прави по-ефективни

Музиката в колата ни прави по-ефективни
22 Май 2018

Проучване на Shell сред автомобилисти в Централна и Източна Европа разкрива моделите на поведение, свързани с шофирането

Автомобилисти от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се присъединиха към 12-те държави от цял свят, в които се провежда проучване за влиянието на емоциите и навиците върху шофьорското поведение. Изследването използва съвременни технологии, за да наблюдава над 3500 ежедневни пътувания в региона, в допълнение към 15000 в световен мащаб. Оказва се, че фактори като настроението и личностните характеристики влияят в по-голяма степен на способността на шофиране отколкото пола, националността или професионалното занимание.

Проучването дава повече информация за условията за придвижване и начина на шофиране в петте страни от ЦИЕ, като GPS технология беше използвана, за да измери скоростта на движение, спирането и ускоряването на шофьорите, давайки обща оценка на ефективността им. Българските шофьори показаха, че са най-ефективни зад волана (63/100 точки), следвани от шофьорите в Чехия. Словашките шофьори пък имат най-дълго време на придвижване от 52 минути (ежедневен маршрут) в сравнение с българските, които прекарват средно 29 минути на пътя. Полските и словашките шофьори изминават най-големи разстояния (35 км и 40 км), а унгарските са най-внимателни, със средна скорост от само 32 км/ч.

Д-р Крис Брауер от Института по мениджмънт към Университета Goldsmiths коментира, че въпреки различните условия за придвижване се откриват сходни индикатори за шофьорското представяне в региона: „Анализирайки резултатите от Централна и Източна Европа може да заключим, че типовете характер и личностните характеристики повлияват повече върху шофьорското представяне, отколкото дали сте мъж или жена, откъде сте и каква професия имате. Но фактори като възрастта и семейният статус са също доказани индикатори: по-опитните шофьори, и тези, които се возят с деца в колата, се представят най-добре зад волана. Това е значителен контраст в сравнение с германските шофьори, които се включиха в изследването на по-ранен етап, и които се представят по-добре, когато са сами в колата.“

Изследването разкри 5 отличителни типа характери на шофьорите в Централна и Източна Европа:

България (Бдителни и владеещи ситуацията): Устойчиви на стресиращи ситуации, българските шофьори са най-добре представящите се на пътя от гледна точка на ефективност на шофиране. Те не са склонни да поемат риск и правят уверен избор докато шофират, за да предпазят себе си и пътниците си. Според анализа на резултатите, шофьорите в България, които планират пътуването си, изживяват по-малко стрес зад волана. Бдителни и внимателни, те имат най-високи резултати по показатели като „ефективно представяне“ и „плавен път“. Тези личностни характеристики описват профил на водач, който успява да запази спокойствие зад волана, без да е твърде превъзбуден или потиснат, следващ дневната си рутина. Това са хора, които знаят кога да „натиснат спирачките“ и да бъдат внимателни, в живота и зад волана.

Полша (Социални и разговорливи): Полските шофьори се зареждат с енергията на другите, затова харесват да имат спътници в колата. Тяхната грижовна и подкрепяща натура, и съпричастност към останалите - пътници и участници в движението, води до повече удовлетворение зад кормилото, и по-безопасни пътувания.

Словакия (Алтруистични и амбициозни): Реалистичната и амбициозна природа на словашките шофьори означава, че те имат по-ефективни пътувания, и се чувстват по-безопасно на пътя.

Унгария (Творчески настроени и изобретателни): Шофирането е средство за изразяване на унгарските шофьори, които обичат да бъдат на път и се чувстват сигурни зад волана. Техните колебания в настроението обаче водят до по-малко ефективни пътувания.

Чехия (Отворени и екстровертни): Профилът на чешките водачи показва, че те са много ангажирани със социални дейности в ежедневието си. Техният екстровертен характер предполага, че обръщат голямо внимание на другите участници в движението.

Д-р Брауер прави следните коментари: „Естеството на това проучване ни позволява да наблюдаваме не само влиянието на фактори като личностните, но и външни, като времето и трафика, както и фактори, върху които ние като шофьори имаме повече контрол. Анализирайки резултатите, виждаме, че шофьорите могат да предприемат малки стъпки, за да подобрят пътуването си, например да пият достатъчно вода, да не пропускат храненето, да си правят кратки почивки, докато пътуват на дълги разстояния, или да разнообразят пътуването си с музика.“

Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България, коментира: „Shell си партнира с Goldsmiths, за да разбере по-добре как компанията може да помогне за подобряване на пътуването и преживяването на автомобилистите. Този експеримент беше интересно и ценно прозрение за нас в разбирането на нашите клиенти, и факторите, които влияят върху тяхното пътуване. Бяхме зарадвани да разберем, че българските участници са се представили много добре на пътя, и се надяваме, че това поведение ще бъде устойчиво във времето, и ще стимулира повече шофьори да бъдат по-внимателни на пътя“.

„Гледайки отвъд горивата и двигателите, искахме да видим отблизо емоциите и настроенията, които имат ефект върху шофьорите, както и изборите, които правят в ежедневието си, за да отговорим с нашите продукти и услуги на техните нужди.“ коментира Мила Петрова, търговски директор на Shell България.

Повече за представянето на българските шофьори

Анализът на резултатите, които екипът на д-р Крис Брауер прави по отношение на участниците от България показва, че тези, които имат ефективно представяне при шофиране, демонстрират амбиция, но и осъзнатост. Какво слушат, с кого пътуват и дали обичат да шофират са сред другите основни фактори, повлияващи на представянето на пътя.

Любовта към шофирането е задължително условие – шофьорите, които се наслаждават на времето си зад волана се чувстват по-сигурни и пътуват по-ефективно.

Музиката е ключ към по-добро представяне на пътя, както и това дали водачът обича да шофира, и се наслаждава на времето си зад волана. Шофьорите, които слушат музика отбелязват по-висока ефективност. Плавността на придвижване също се покачва при онези, които слушат музика.

Агресивност - сред факторите, които увеличават стреса у шофьорите се оказва това с кого пътуват. Тези, които са заедно с партньора си в колата, са по-агресивни на пътя от водачи, които пътуват с приятели или колеги. Интересно е, че шофиращите извън града са и по-агресивни зад волана от тези, които карат в градски условия.

Притеснителност - шофьорите, които се чувстват притеснени или депресирани, логично съобщават за по-високи нива на стрес по време на пътуването си. 

84160 данни на участващите български шофьори са изследвани, което обединява статистиката от всички използвани технологии.
77 % от участниците в изследването са мъже, 23 % - жени.
Средната възраст на участниците е 35 години.
Средна продължителност на измерено пътуване е 28,6 минути.
Средна скорост 32 км/ч.
Средно изминато разстояние - 21 км.
Ефективността на пътуването, измерена от приложението на Shell - Shell Drive e 63,3 (при скала от 0-100), което е най-високият резултат за ефективно пътуване.
Участниците бяха поканени да се включат чрез приложението Shell App, налично онлайн за iOS и Android.

Допълнителни открития и сравнения за региона 

Проблеми с времето - Изследването в Холандия установи, че облачните дни са по-добри за шофиране. Шофьорите в Централна и Източна Европа също показаха, че се влияят от времето, но в негативен аспект. Резултатите установяват, че колкото по-ветровито е времето, толкова по-лошо е шофирането, по-ниско е нивото на представяне, по-малко е удоволствието от пътя и нивото на стрес е по-голямо.

Опитът си казва думата - Проучването също така установи, че колкото повече опит имате зад волана в Централна и Източна Европа, толкова по-добре се представяте, оставяйки младежите в „бавната лента“. За разлика от Южна Африка, където шофьорите с повече опит имат по-лошо представяне и са по-стресирани на пътя.

Родители с чувство за съхранение - Резултатите показват, че шофьорите от региона поставят семейството си на първо място - независимо дали шофират с членове на семейството си, карат децата си или ги вземат от училище, изследването показа, че шофирането с тази цел води до по-добро представяне на пътя в региона. В Германия се оказва обратното, като германците споделят, че имат доста по-приятно пътуване, когато са сами в колата.

Вие сте това, което ядете – това е често използвана фраза, но проучването показа, че това, което хапвате, зарежда не само вас с енергия, но и рефлектира на представянето. Това откритие се оказа вярно във всички страни, участвали в проучването – в това число и за малайзийските, холандските и филипинските шофьори, които се представят по-добре на пътя, ако се съсредоточат върху това, с което захранват тялото си. Стъпките за здравословен начин на живот не опират само до диетата и храненето - подобно на другите изследвани страни, шофьорите от Централна и Източна Европа се нуждаят от добър сън, за да се възползват максимално от пътуването си.

Прочетете още